Oma kiinnostus motivoi koulunkäyntiin – myös tukea tarvitaan
Lastensuojeluyksikön ohjaajat tukevat nuorten koulunkäyntiä ja auttavat pysymään koulupolulla. Raide 2:ssa asuvan Nellyn mukaan oman alan löytäminen sai koulunkäynnin tuntumaan mielekkäältä ja oma tulevaisuus vaikuttaa nyt valoisalta.
Humanan Raide 2 -lastensuojeluyksikössä asuva 17-vuotias Nelly opiskelee ensimmäistä vuotta lähihoitajaksi sote-yrittäjyyspolulla ammattikoulussa. Koulunkäynti tuntuu nyt sekä kivalta että rennolta. Aina näin ei kuitenkaan ollut, sillä yläkoulu oli hänelle vaikeaa aikaa.
– Olin tosi hukassa enkä tiennyt yhtään, mikä minua kiinnostaa. Stressi vei voimia ja oli vaikea innostua mistään. Poissaoloja kertyi paljon, Nelly muistelee.
Kaikki muuttui kesällä 2024, kun Nelly pääsi kesätöihin vanhainkotiin.
– Itkin työpäivien jälkeen onnesta, sillä työ tuntui niin ihanalta! Olin aina ajatellut meneväni yläasteelta suoraan lukioon, mutta jo ensimmäisen työpäivän jälkeen tiesin, että haluankin ehdottomasti sote-alalle. Hain ammattikouluun jatkuvassa haussa ja sain paikan.
Jo ensimmäinen opiskelusyksy on vahvistanut, että Nelly teki oikean valinnan.
– Parasta koulussa ovat ammatilliset harjoitukset. Tähän mennessä olen opiskellut esimerkiksi ensiapua ja asiakkaan kohtaamista. Jopa matikka kiinnostaa minua nyt, koska tiedän, että siitä on oikeasti hyötyä tulevaisuudessani.
Ohjaajan tuki pitää koulupolulla
Raide 2 -lastensuojeluyksikön ohjaaja Satu Mikkonen kertoo, että ohjaajat voivat olla nuorten koulumotivaation kannalta ratkaisevassa roolissa. Ohjaajat tukevat nuoria matalalla kynnyksellä ja hyvin konkreettisilla keinoilla.
– Moni yksikkömme nuori käy koulua Akaan ulkopuolella ja matkustaa siksi esimerkiksi Tampereelle. Aamuisin ohjaaja voi tarvittaessa viedä nuoren autolla juna-asemalle, jos koulupäivä on siitä kiinni, Mikkonen selittää.
Käytännön avun lisäksi nuorten kanssa vaihdetaan kuulumisia ja keskustellaan koulunkäynnin merkityksestä: esimerkiksi kotiläksyjä ei tehdä siksi, että ohjaaja käskee vaan nuoren omaa parasta ajatellen. Myöskään mahdollisia haasteita tai vaikeita tunteita ei lakaista maton alle, vaan aikuinen lähtee aina selvittämään niitä ja on nuoren tukena. Nelly arvostaakin ohjaajilta saamaansa apua ja kannustusta.
– Koulupäivien rytmi ja aikataulut vaihtelevat, niin onhan se tietty kiva saada ohjaajalta tsemppiä ja vaikka kyyti juna-asemalle. Onneksi arkiaamut sujuvat nykyään helposti: laitan vaan valot päälle ja pomppaan sängystä ylös!
“Jo pelkkä kouluun lähteminen on riittävä askel”
Nellyn mielestä kouluun on mukava mennä, sillä luokassa on hyvä yhteishenki. Kaikki ovat kavereita keskenään ja myös koulun henkilökunta kannustaa tekemään parhaansa. Nellyn mukaan apua saa aina, kun sitä vain pyytää.
– Etenkin omaopettajani on ihana ilopilleri, Nelly kertoo hymyillen.
Myös Mikkonen painottaa koulun mielekkyyden tärkeyttä. Jos koulupolun vaatimukset tuntuvat ylivoimaisilta ja tulevaisuus ahdistaa, motivaatiota on vaikeampi löytää. Tavoitteet yritetään laatia nuorelle sopiviksi yhteistyössä opettajien sekä nuoren huoltajien kanssa. Mikkosen mukaan on tärkeää pohtia yhdessä, miten näköalattomuuden tunteita voi vähentää. Mielenterveydellä on valtava merkitys.
– Jos nuori on yöllä valvonut ahdistuksen vuoksi, voimat eivät tietenkään riitä koulupäivään. Siksi tavoitteiden pitää olla sopivia – joskus jo pelkkä kouluun pääseminen on riittävä askel, Mikkonen muistuttaa.
Sopivaan koulupolkuun haluaa sitoutua
Nelly ei vielä tiedä tarkkaan, mihin sote-alaan hän haluaisi erikoistua, mutta onneksi kiinnostavia mahdollisuuksia on paljon. Esimerkiksi urapolku lasten tai vammaisten kanssa voisi olla hyvä vaihtoehto, Nelly pohtii.
– Moni ei edes tiedä, kuinka monenlaisiin eri tehtäviin lähihoitaja voi erikoistua! hän ihmettelee.
Yksi tavoite Nellyllä kuitenkin on: menestyä opinnoissaan ja pitää kiinni siitä, mitä hän on jo saavuttanut.
– Kun opiskelee itselleen sopivaa alaa, siihen haluaa sitoutua. Tämä koulupolku tuntuu minulle sopivalta, Nelly summaa.
Tutustu Raide 2 -yksikköön.
Lue lisää artikkeleita: hyvinvaikuttajat.fi