1. Humana Suomessa
  2. Hyvinvaikuttajat.fi
  3. Uratarinat
  4. Hallinnollinen työ tukee laadukasta asiakastyötä

Hallinnollinen työ tukee laadukasta asiakastyötä

Sosionomin koulutus ja sosiaalialan työkokemus ovat antaneet hyvän pohjan Riikka Kalliomäen työlle Humanan hallinnossa. Viiden vuoden aikana hän on päässyt luomaan monipuolista uraa toimistoassistentista laatuasiantuntijaksi.

Riikka Kalliomäki

Kun Humana haki viisi vuotta sitten Seinäjoelle toimistoassistenttia, Riikka Kalliomäki päätti hakea työpaikkaa sosionomin koulutuksella. Hän uskoi, että voisi toimistoassistenttina yhdistää sosiaalialan työkokemuksen ja kiinnostuksen hallinnollista työtä kohtaan.

– Tehtävään haettiin tradenomia tai vastaavaa, mutta ajattelin, että no hitsi vie, että eikö sosiaalialan ihminen olisi tähän just hyvä.

Kalliomäki sai paikan, ja nyt, lähes viisi vuotta Humanalle tulonsa jälkeen, hän työskentelee Helsingissä Humanan laatuasiantuntijana.

Monipuolinen kokemus luo pohjan asiantuntijuudelle

Kun Kalliomäki opiskeli peruskoulun jälkeen lukio-opintoja sekä hius- ja kauneudenhoitoalan perustutkintoa, hän tunsi jo vetoa sosiaalialalle.

– Huomasin, että ihmiset kiinnostavat minua ja koen olevani hyvä ihmisten kanssa. En osannut lukio- ja ammattikouluaikana oikein edes ajatella muuta vaihtoehtoa kuin sosiaalialaa.

Heti valmistumisen jälkeen Kalliomäki tähti Tampereelle opiskelemaan ammattikorkeakouluun sosionomiksi. Hän pääsi harjoittelun kautta ensimmäiseen sosiaalialan työpaikkaan: jälkihuollon nuorten tuetun asumisen yksikköön. Sosionomiksi valmistuttuaan hän työskenteli myös lastensuojelun sijaishuollon yksiköissä sekä alaikäisten maahanmuuttajanuorten perheryhmäkodissa.

Sosiaalialan asiakastyössä Kalliomäki huomasi olevansa erityisen kiinnostunut työn hallinnollisesta puolesta, joten hän opiskeli työn ohessa hallintotieteitä avoimessa yliopistossa. Ensimmäinen askel hallinnon tehtäviin oli työskentely Kelalla toimeentulotuen etuuskäsittelijänä.

Myöhemmin Humanan toimistoassistenttina Kalliomäki hoiti käytännön asioita kokousjärjestelyistä tilauksiin, infopuhelimeen vastaamiseen ja sosiaalisen median viestintään. Työssään hän pääsi rauhassa tutustumaan hallinnon toimintaan sekä näkemään eri tiimejä ja niiden työtä.

– Toimistoassistentin työnkuvassa oli ajatuksena, että siitä voisin katsoa, mikä hallinnon alue alkaa kiinnostaa minua, Kalliomäki kertoo.

Toimistoassistentin tehtävistä tie vei henkilöstöhallintoon, jossa Kalliomäki pääsi tukemaan esihenkilöitä ja tutustumaan HR-järjestelmiin. Myöhemmin hän työskenteli myös palvelukeskuksen tiimissä, jossa monipuoliset työtehtävät toivat hyvää taustaa nykyiseen työhön laadun parissa.

Riikka Kalliomäki

“Yhteisenä tavoitteena hyvinvoivat asiakkaat ja työntekijät”

Laatuasiantuntijan tehtävässä Kalliomäen pöydällä on paljon eri asioita. Yksi tärkeimmistä teemoista on omavalvonta, jolla hallitaan työn laatua niin asiakastyössä kuin hallinnossa. Omavalvontaohjelma on Humanan laatujärjestelmä, jonka toteutumista Kalliomäki seuraa.

– Omavalvonnan keinoilla pyrimme kehittämään meidän toimintatapojamme ja sitä kautta myös asiakastyön laatua ja turvallisuutta.

Kalliomäki tekee paljon yhteistyötä esihenkilöiden kanssa sekä kouluttaa ja sparraa heitä. Hän käy myös laatujohtajan kanssa Humanan eri yksiköissä ympäri Suomen tekemässä sisäisiä auditointeja, joissa käydään läpi yksikön toimintaa, tunnistetaan sen vahvuuksia ja kartoitetaan kehittämisen kohteita.

– On ollut tärkeää päästä näkemään myös yksiköiden arkea ja sitä, miten arvostavasti ja kunnioittavasti asiakastyötä tehdään, Kalliomäki lisää.

Kalliomäki on myös mukana kehittämässä ja ottamassa käyttöön lastensuojelupalveluissa RAI-arviointeja, joiden avulla tehdyn työn vaikuttavuutta saadaan näkyväksi niin asiakkaalle, tilaajalle kuin Humanan henkilöstöllekin. Hän on myös mukana järjestelmiin ja tietohallintoon liittyvissä hankkeissa, kuten sosiaalialan Kanta-palveluun liittymisessä, ja hän tekee paljon pohjoismaista yhteistyötä Ruotsissa ja Norjassa laadun parissa työskentelevien kollegoiden kanssa.

Keskitettyjen palveluiden tärkeänä tehtävänä Kalliomäki näkee sen, että he voivat tukea esihenkilöitä ja muuta henkilöstöä tekemään laadukasta asiakastyötä.

– Meillä kaikilla on yhteisenä tavoitteena hyvinvoivat asiakkaat ja työntekijät. Asiakkaita varten me kuitenkin kaikki täällä työskentelemme.

Riikka Kalliomäki

Tukea kehittymiseen ja uuden oppimiseen

Kalliomäki arvostaa Humanaa työnantajana erityisesti kehittymismahdollisuuksien ja kannustavan ilmapiirin vuoksi. Hän on kiitollinen kaikista hyvistä esihenkilöistä, jotka ovat tukeneet kehittymistä.

– Olen voinut kasvaa asiantuntijuuteen ja kehittyä asiantuntijana, kun olen saanut olla niin monessa mukana sekä oppia meidän ammattilaisilta ja johtajilta.

Matkan varrella kertynyt kokemus eri tehtävistä on auttanut Kalliomäkeä hahmottamaan kokonaisuuksia paremmin.

– Olen oppinut näkemään asioita laajemmasta perspektiivistä. Humana on siinä kyllä tukenut ja varsinkin työyhteisö on ollut valtava voimavara.

Kalliomäki näkee muutokset mahdollisuuksina hypätä rohkeasti uuteen ja päästä kokeilemaan, vaikka heti ei osaisikaan täydellisesti. Nykyisessä työssään laatuasiantuntijana kaikki osaset ovat hänen mielestään loksahdelleet kohdilleen esihenkilön tuella. Tulevaisuudessa Kalliomäen suunnitelmissa on aloittaa työn ohessa maisteriopinnot. Myös siihen on työnantajan tuki.

– Uskon, että opinnot antavat vielä tähän työhön paljon lisää, mistä ammentaa, hän toteaa.

Laatutyön parissa Kalliomäkeä motivoi erityisesti mahdollisuus kehittää toimintaa jatkuvasti paremmaksi. Palkitsevinta on, kun sisäisiä auditointeja tehdessä koetaan yhteisiä oivalluksia yksikön työntekijöiden kanssa. Kalliomäki kokee, että Humanassa tehdään arvojen mukaista ja merkityksellistä työtä.

– Täällä on kehittämismyönteinen ilmapiiri, jossa uskaltaa sanoa omia ajatuksia ja jossa halutaan tehdä hyvää ja laadukasta työtä meidän asiakkaille.

Katso kaikki avoimet työpaikat osoitteessa ura.humana.fi. Linkki toiselle sivustolle, avautuu uuteen ikkunaan.
Lue lisää artikkeleita: hyvinvaikuttajat.fi