Sydämellä tehtävä palapeli – Mari Lieskosken urapolku johti asiakastyön koordinaattoriksi ja tiiminjohtajaksi
Mari Lieskoski sovittaa työssään yhteen avun tarvitsijat ja vammais- ja kotipalvelun ammattilaiset. Monipuolinen urapolku on johtanut työhön, jossa Lieskosken vahvuudet pääsevät oikeuksiinsa – ja samalla asiakkaat saavat juuri oikeanlaista tukea.
Mari Lieskoski rakentaa työkseen palapeliä, joka koostuu ihmisistä ja heidän osaamisestaan. Pääkaupunkiseudulla Humanan avopalveluiden asiakastyön koordinaattorina työskentelevä Lieskoski sovittaa yhteen asiakkaiden tarpeet ja niihin sopivan työntekijän, ja varmistaa näin sujuvan arjen samanaikaisesti kymmenille asiakkaille.
– Olen se, joka mahdollistaa, että työntekijät pystyvät tekemään työnsä kentällä hyvällä mielellä, Lieskoski kuvailee.
Grillikioskista sosiaalialan keikkariksi
Lieskosken tie Humanalle on kulkenut monen mutkan kautta. Takana on muun muassa 18 vuotta ravintola-alalla tarjoilijana ja esihenkilönä.
– Ihan ihka ensimmäinen työpaikkani oli grillikioski, Lieskoski naurahtaa.
Ravintolatyön jälkeen Lieskoski alkoi kaivata jotain muuta. Uusi suunta löytyi sosiaali- ja terveysalalta, jossa häntä kiinnosti ihmisläheinen työ, ja hän kouluttautui lähihoitajaksi. Jo opiskeluaikana harjoittelut avasivat ovia työelämään.
– Ensimmäinen harjoittelu oli Autismisäätiöllä, jonne jäin heti tekemään keikkaa. Toinen harjoittelu oli Auroran sairaalassa psykiatrian osastolla, ja jäin myös sinne keikkalaiseksi, Lieskoski kertoo.
Ensimmäiset vuodet Lieskoski työskenteli monessa paikassa ja oppi samalla paljon. Työkokemusta kertyi muun muassa ohjaajan työstä vammaisten asumispalveluissa ja erityiskoulussa, psykiatrian osastolta sekä mielenterveyspuolen päivätoiminnasta.
Ovi Humanalle avautui keikkatöitä hakevan ystävän kautta.
– Sanoin ystävälleni, että jos menet sinne töihin, niin kysy, onko niillä töitä myös lähihoitajille. Sitten ystäväni tuli sieltä puhelinnumeron kanssa, että soitapa tänne, Lieskoski muistelee.
Kehitystä, kouluttautumista ja käytännön soveltamista
Lieskoski aloitti Humanalla keikkatyöt ammatillisena tukihenkilönä vammaispalveluiden asiakkaille ja mielenterveyskuntoutujille, mutta pian hänestä tuli kokoaikainen perheohjaaja, ja työt laajenivat perheiden ja nuorten pariin.
Humanalla vierähtäneiden seitsemän vuoden aikana hän on ehtinyt kehittää osaamistaan huimasti – hän on valmistunut yhteisöpedagogiksi ja sosionomiksi, kouluttautunut neuropsykiatriseksi valmentajaksi ja sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ohjaajaksi sekä sijaistanut myös tiimin johtajaa.
Lieskoski arvostaa sitä, miten Humana on tukenut hänen opiskelujaan. Kaikesta opiskelusta on ollut konkreettista hyötyä työssä, ja uutta osaamista on päässyt heti soveltamaan käytännössä.
– Onneksi Humanalla on ollut aina tosi ihania kollegoita, joilta on myös saanut oppia paljon, Lieskoski lisää.
Erityisesti Lieskoski nostaa esiin Humanan kyvyn muuntautua ja tarttua nopeasti uusiin mahdollisuuksiin.
– Me pystymme toimimaan nopeallakin aikataululla, että hei, huomattiin tällainen tarve ja kehitettiin siihen ratkaisu, kokeillaan lähteekö tämä toimimaan, Lieskoski kuvailee.
Ketterä reagointi ja hektinen arki pitävät mielenkiinnon yllä
Nykyisessä työssään asiakastyön koordinaattorina Lieskoski on usein asiakkaan ensimmäinen kontakti, minkä jälkeen yksityiskohdista sovitaan suoraan työntekijän kanssa. Asiakastyön koordinaattori vastaanottaa kotiin vietävän vammaispalvelun tilauksia sosiaaliviranomaisilta tai suoraan palvelusetelillä ostavilta asiakkailta, kartoittaa asiakkaan tarpeet ja toiveet sekä etsii asiakkaalle sopivan työntekijän osaamisen, sijainnin ja aikataulujen perusteella. Joskus sopivin ammattilainen on sellainen, jolla on neuropsykiatrista osaamista tai kokemusta vauvojen hoidosta, joskus taas tarvitaan tiettyä kielitaitoa tai apua kaupassa tai harrastuksessa käymisessä. Lieskosken laajaan alueeseen kuuluvat pääkaupunkiseutu ja sen lähialueet – Helsinki, Vantaa, Espoo sekä Keski- ja Itä-Uusimaan hyvinvointialueet. Tiimi koostuu noin 15–20 työntekijästä, joista useimmat tekevät osa-aikaista tuntityötä iltapäivisin ja iltaisin.
Lieskosken tehtävänä on myös varmistaa resurssit, joilla kotiin vietäviä palveluita voidaan tuottaa, minkä vuoksi myös uusien tuntityöntekijöiden rekrytointi ja perehdytys kuuluvat hänen työhönsä olennaisesti. Jos työntekijä sairastuu tai asiakkaan ja työntekijän yhteistyö ei jostain syystä suju, Lieskoski etsii tuuraajan tai korvaajan. Lisäksi Lieskoski hoitaa laskutusta ja seuraa palveluasteita.
Tärkeä osa työtä on myös työntekijöiden ohjaaminen, jotta työt kentällä onnistuvat suunnitellusti.
– Se tarkoittaa, että olen ollut hereillä ja tiedän, mitä työntekijäni osaavat, Lieskoski painottaa.
Erityisen antoisaa Lieskosken mielestä on juuri se, mistä hänen työntekijänsä ovat joskus jopa huolissaan – hän on jatkuvasti asiakkaiden ja työntekijöiden tavoitettavissa.
– Ajattelen, että minulle se juttu tässä työssä on juuri se, että tilanteet vaihtelevat, asioita pitää saada järjestymään äkkiä ja joskus on jopa vähän paniikki. Työssäni on hyvä tekemisen meininki, saan olla yhteydessä ihmisiin ja osallistua auttamiseen, Lieskoski kuvailee.
Pieniä arkisia ihmeitä
Lieskoski nostaa esiin erityisesti hyvän työyhteisön, vaikka avopalveluiden tekemä työ onkin liikkuvaa. Avopalvelu eroaa vähän sellaisesta työpaikasta, missä kaikki ovat paikalla ja tavallaan toistensa iholla koko ajan, mikä voi aiheuttaa erimielisyyksiä. Lieskosken tiimissä sellaista ei ole koskaan.
– Me olemme vaan aina kauhean onnellisia, kun näemme toisia ihmisiä, ja ajattelemme enemmänkin niin, että jes, meillä on tiimi, Lieskoski kertoo.
Vaikka Lieskoski on työskennellyt sosiaalialalla jo tovin, hän viittaa esimerkiksi työntekijöitä perehdyttäessään usein ravintola-alaan.
– Vaikka työskentelemme sosiaalialalla, olemme silti myös asiakaspalvelijoita, joiden tehtävänä on toimia niin, että asiakas olisi tyytyväinen. Emme vain mene ja tee sitä työtä, vaan olemme avuliaita ja teemme pikkusen enemmän, Lieskoski painottaa.
Myös työn merkitys kiteytyy ravintolatyöstä tuttuun ajatukseen.
– Ravintolassa puhuttiin aina sydämellä tekemisestä, ja sitä ajattelen tässäkin. Toivon, että pystyn omalla työlläni muuttamaan pieniä asioita, jotka auttavat joko työntekijöitä tai asiakasperhettä, Lieskoski kertoo.
Lieskoski on erityisen ylpeä tekemästään työstä siksi, että hänen avullaan asiakas voi saada juuri oikeanlaista tukea oikeaan aikaan, ja ennaltaehkäisevän työn avulla voidaan välttää esimerkiksi lastensuojelun asiakkuus.
– Ajattelen, että jos joku perhe ei tarvitsisi muita tukipalveluja sen ansiosta, että on saanut meiltä kotipalvelun, niin se on aivan mahtava juttu. Me löydämme sinne hyvän työntekijän, joka pystyy auttamaan perhettä, Lieskoski lisää.
Lieskoski ei suunnittele uransa seuraavia askeleita viiden vuoden päähän, vaan elää hetkessä ja tarttuu eteen tuleviin mahdollisuuksiin. Oppimisen halu ajaa kuitenkin eteenpäin haastamaan itseään jatkuvasti myös nykyisessä työssä asiakastyön koordinaattorina. Yksi asia on kuitenkin varma: ilman tiiminsä työntekijöitä Lieskoski ei pystyisi työhönsä.
– En pystyisi tekemään tätä yksin. Se, että työntekijäni joustavat ja tekevät työtä sydämellä, on kaiken a ja o, Lieskoski toteaa.
1.11.2025 alkaen Mari Lieskosken titteli on tiiminjohtaja, jonka vastuualueet ovat samansisältöiset kuin aikaisemmin asiakastyön koordinaattorina.
Tutustu Humanan avopalveluihin ja palvelusetelillä ostettaviin kotiin vietäviin palveluihin
Lue myös: Kotiin vietävät vammaispalvelut tukevat yhdenvertaista elämää
Katso kaikki Humanan avoimet työpaikat Linkki toiselle sivustolle, avautuu uuteen ikkunaan.
Lue lisää artikkeleita: hyvinvaikuttajat.fi