Humanan Mieletön tarina on Magnet Awards -finalisti
Magnet Employer Branding Awardsissa palkitaan vuosittain suomalaista työnantajabrändityötä. Humanan Mieletön tarina -teatterikiertue on yksi kolmesta finalistista Wild ideas -sarjassa.

Humana kilpailee kovassa seurassa, sillä toiset villien ideoiden finaaliin päässeet yritykset ovat K-ryhmä ja Metso. Humanan viestintä- ja vaikuttavuusjohtaja Tiia Soininen pitää finaalipaikkaa osoituksena organisaation rohkeudesta ajatella uudella tavalla.
– Meidän viestintästrategiassamme sanotaan, että haluamme rakentaa siltoja eri toimijoiden kesken, näyttää suuntaa sosiaalialalla, toimia yhtä lailla koko alan kuin yrityksemme puolesta. Sitä olemme Mielettömällä tarinalla ja sitä kehystävällä Mieletön tulevaisuus -konseptilla toteuttaneet. Olemme ikään kuin laittaneet hyvän kiertämään: tarjoamme vaikuttavaa ja hyödyllistä sisältöä alan toimijoille, ja se tuottaa samalla meille yrityksenä myönteistä näkyvyyttä, Soininen sanoo.
Villit ideat -kategoriassa arvostetaan luovuutta, innovatiivisuutta ja rohkeutta ajatella tavanomaisten raamien ulkopuolella siinä, miten työnantajamielikuvaa voi tuoda esiin ja vahvistaa jonkin viestintäteon tai kampanjan kautta. Sarjaan osallistuneiden ideoiden tuli todella erottua oman toimialansa tavanomaisista työnantajabrändäyksen keinoista. Tärkeä osa valintaa oli myös se, miten yrityksen henkilöstö on ollut osallisena teossa.
– Erityisen upeaa on se, että tämä ehdokkuus on koko Humanan yhteistyön tulos. Tästä tarinasta ovat mielettömän tehneet kaikki ne nuoret ja ohjaajat, jotka osallistuivat käsikirjoituksen tekoon, kaikki ne työntekijämme ympäri Suomea, jotka ovat tapahtumia kontakteilleen markkinoineet sekä kaikki ne, jotka ovat taustalla tehneet töitä, jotta tapahtumat ovat sujuneet juuri niin vaikuttavasti kuin ne ovat sujuneet, Tiia iloitsee.
Kilpailun voittajat julkistetaan 10. huhtikuuta. Kilpailun järjestävät rekrytointi- ja työnantajakuvayritys Finders Seekers, konsulttiyritys Miltton, työnantajakuvayritys Universum sekä työnantajakuvayritys Instar EBC.
Magnet Employer Branding Awards -ehdokkaat
Best Employer Brand Campaign: Nitor, Sitowise
Best Recruitment Marketing Campaign by Jobly: Granlund, Nitor, Veikkaus
Engaging Employee Advocacy Initiative: Microsoft, Sitowise, Wärtsilä
Wild Ideas: Humana Suomi, K-ryhmä, Metso
Creating an Employer Brand: Sweco, Wärtsilä
Lue lisää Magnet Awards -tapahtumasivulta. Linkki toiselle sivustolle, avautuu uuteen ikkunaan.
Mieletön tarina
Humanan vuonna 2023 aloittama Mieletön tulevaisuus -tapahtumasarja Linkki toiselle sivustolle. pohtii keinoja nuorten ansaitseman tulevaisuuden turvaamiseksi. Vuonna 2024 tapahtumasarja kasvoi Mieletön tarina -esitykseksi, joka nähtiin Turun, Seinäjoen ja Rovaniemen Kaupunginteattereissa sekä Helsingin Kansallisteatterissa. Toukokuussa 2025 Mieletön tarina nähdään Kuopion Kaupunginteatterissa.
Linkki toiselle sivustolle.
Mieletön tarina on käsikirjoitettu ja ohjattu interaktiivinen teatteritapahtuma, joka kertoo lastensuojelun piirissä elävän nuoren tarinan. Tarina pohjautuu nuorten ja heidän parissaan toimivien ammattilaisten kokemuksiin. Yleisö osallistuu aktiivisesti tapahtumien kulkuun ja auttaa ratkomaan ammattinäyttelijöiden esittämien roolihenkilöiden eteen kasautuvia haasteita. Tarinassa pysähdytään keskeisiin käännekohtiin, joissa yleisö ohjaa roolihenkilöiden ajattelua, toimintatapoja ja käyttäytymistä. Tapahtuman taiteellisesta toteutuksesta vastaa ArtSense Oy.