1. Humana Suomessa
  2. Medialle
  3. Uutiset
  4. 78 % Humanan lastensuojelu- tai avopalveluiden piirissä olevista nuorista menee mielellään kouluun

78 % Humanan lastensuojelu- tai avopalveluiden piirissä olevista nuorista menee mielellään kouluun

Kun nuoren elämä kriisiytyy, se näkyy usein selkeästi koulutyöskentelyssä. Arvosanat heikkenevät, opettajien kanssa tulee haasteita ja äärimmäisissä tapauksissa koulunkäynti keskeytyy täysin. Humanassa käytettävän RAI-arvioinnin mukaan 20 % lastensuojelupalveluiden piirissä olevista nuorista koulunkäyntihaasteet vähenivät.

Vaikuttavuusraportti koulupolulla pysyminen

Koulupudokkuus vaikuttaa koko arjen rakenteeseen – tai sen puutteeseen. Pitkällä tähtäimellä se vaikuttaa aikuiseksi kasvavan nuoren työllisyysmahdollisuuksiin. Sen vuoksi Humanan vaikuttavuusohjelmassa painotetaan yhtenä osa-alueena koulupolulla pysymistä. Kouluun integroitunut nuori on osa myönteistä yhteisöä, ja myönteiseen yhteisöön kuuluminen ehkäisee syrjäytymistä ja jengiytymistä.

– Tukemalla palveluidemme piirissä olevien nuorten koulunkäyntiä vaikutamme paitsi näiden nuorten tulevaisuuteen myös koko suomalaisen yhteiskunnan turvallisuuteen, Humanan viestintä- ja vaikuttavuusjohtaja Tiia Soininen sanoo.

Saadakseen tietoa palveluidensa piirissä olevien lasten ja nuorten koulunkäynnistä Humana Suomi toteutti 1.–31.3.2025 Roidu-työkalulla kyselyn. Kyselyyn vastasi 294 laitospalveluiden piirissä olevaa ja 89 kotiin vietävien palveluiden piirissä olevaa lasta ja nuorta.

Vastanneista 78 % kertoi lähtevänsä vähintään välillä mielellään kouluun ja 86 % kertoi saavansa koulunkäyntiin apua. Eniten apua vastaajat kertoivat saavansa erityisopettajalta tai koulunkäyntiavustajalta ja toiseksi eniten Humanan ohjaajalta.

Lähdetkö mielelläsi kouluun? 78 % vastasi kyllä.
Vaikuttavuusraportti: Lähdetkö mielelläsi kouluun

Lastensuojelun laitospalveluissa Humanalla on käytössä lisäksi RAI-mittaristo, josta nähdään, että ajanjaksolla 1.10.2024–31.3.2025 yksiköissä asuneista nuorista 9 % on jossain kohtaa tätä puolivuotisjaksoa kieltäytynyt menemästä kouluun. RAI:n avulla Humanassa pystytään mittaamaan myös muutosta koulunkäyntihaasteissa, joita voivat olla myöhästymiset tai poissaolojen lisääntymiset, heikko menestyminen tai hankaluudet koulussa, koulunkäynnin lopettamisesta puhuminen, ristiriidat koulun henkilökunnan kanssa, voimakas tai jatkuva tyytymättömyys kouluun, koulunkäynnistä kieltäytyminen tai koulusta poistaminen häiritsevän käytöksen takia. Tässä mittarissa koulunkäynnin haasteet ovat 20 %:lla yllä kuvatulla puolivuotisjaksolla palveluiden piirissä olleista nuorista vähentyneet suhteessa edelliseen, kolme kuukautta aiemmin tehtyyn arviointiin.