
Omavalvonnan järjestäminen
Palveluntuottajana Humanalla on vastuu valvoa toiminnan asianmukaisuutta, laatua ja turvallisuutta.
Lue lisääOmavalvonta on laadukkaan työn hallintaa, jonka avulla pyrimme tunnistamaan toiminnassamme ilmenevät riskit sekä korjaamaan ja ennaltaehkäisemään niitä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Omavalvonnalla varmistamme palveluidemme turvallisuuden, jatkuvuuden, laadun ja asiakkaiden yhdenvertaisuuden. Turvallisuuteen kuuluvat sekä asiakasturvallisuuden että henkilöstöturvallisuuden kokonaisuudet. Omavalvontaohjelma on Humanan laatujärjestelmä.
Omavalvontaohjelmasta säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetussa laissa (612/2021), jonka mukaan yksityisen palveluntuottajan on laadittava vastuulleen kuuluvista tehtävistä ja palveluista omavalvontaohjelma. Sosiaali- ja terveysministeriön sekä sisäministeriön asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä omavalvontaohjelman yleisestä sisällöstä ja sen toteutumisen seurannasta. Valvira voi antaa määräyksiä omavalvontaohjelman tarkemmasta sisällöstä ja sen toteutumisen seurannasta.
Omavalvontaohjelma kuvaa, miten Humanassa palvelujen toteutumista, turvallisuutta, laatua ja yhdenvertaisuutta seurataan, sekä havaittujen puutteellisten toimintatapojen korjaamisen toimintaperiaatteita. Ohjelmassa kuvatut toimintatavat koskevat koko henkilöstöä. Toimipisteidemme omavalvontasuunnitelmat ovat osa omavalvontaohjelmaa. Niissä kuvataan, miten omavalvontaa toteutetaan toimipisteen arjessa. Suunnitelman avulla henkilöstö valvoo toimipisteensä toiminnan sisältöä, turvallisuutta ja laatua; omaa työtään. Omavalvonta on ensisijaisin valvonnan muoto. Viranomaistoiminnalla ohjataan ja varmistetaan toimipisteiden omavalvonnan toteutumista. Jokaisella sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöllä on velvollisuus toimia työssään turvallisesti sekä ilmoittaa havaitsemistaan riskeistä ja epäkohdista työnantajalleen.
Humanan omavalvontaohjelmaa päivitetään kvartaaleittain ja täydennetään, kun omavalvontaan liittyvissä ohjeistuksissa, sääntelyssä ja toimintatavoissa tapahtuu muutoksia. Omavalvontaohjelman osana julkaistaan valvonnan toteutumisen seurantaan perustuvat havainnot sekä korjaavat toimenpiteet ja kehittämiskohteet.
Omavalvonnan järjestäminen
Palveluntuottajana Humanalla on vastuu valvoa toiminnan asianmukaisuutta, laatua ja turvallisuutta.
Lue lisääHumanan palveluiden ydinprosessit
Humana on määritellyt palvelulinjoille ydinprosessit, joita jalostetaan niin palvelu-, toimiala- kuin yksikkötasoilla.
Lue lisääOmavalvonnan toteuttaminen
Humana varmistaa ja kehittää palveluiden turvallisuutta ja laatua omavalvonnan keinoin.
Lue lisääTietosuoja
Humanan työntekijät ovat sitoutuneet suojaamaan jokaisen asiakkaamme yksityisyyttä.
Lue lisääKehittäminen
Humanan tavoitteena on vuosina 2024–2025 luoda, kehittää ja jalkauttaa yhtenäisiä käytäntöjä eri osa-alueilla.
Lue lisääSeurantaraportit
Omavalvontaohjelman seurantaan liittyvät havainnot ja niistä aiheutuneet toimenpiteet julkaistaan Humana Suomi -tasolla kvartaaleittain.
Lue lisää