People sitting

Tietosuoja

Asiakkaidemme luottamus on meille erityisen tärkeää. Humanan työntekijät ovat sitoutuneet suojaamaan jokaisen asiakkaamme yksityisyyttä. Noudatamme kaikessa toiminnassamme tietosuojalainsäädännön velvoitteita.

Asiakkaidemme yksityisyyden suoja ja luottamus on meille erityisen tärkeää. Humanan työntekijät ovat sitoutuneet suojaamaan jokaisen asiakkaamme yksityisyyttä. Noudatamme kaikessa toiminnassamme tietosuoja- ja sosiaali- ja terveydenhuollon alan lainsäädännön velvoitteita. Jokainen Humanan työntekijä suorittaa tietosuojakoulutuksen oppimisympäristössämme Humana Akatemiassa, jonka avulla pyrimme varmistamaan henkilöstömme osaamisen tietoturvalliseen työskentelyyn. Koulutuksessa käydään lisäksi läpi Humanan tietosuoja- ja tietoturvapolitiikat.

Humanalla toimii oma tietosuojatiimi, joka vastaa tietosuojasta ja koordinoi ja kehittää tietosuoja-asioita organisaatiossamme, reagoi henkilöstömme kysymyksiin tietosuojasta sekä seuraa ja käsittelee organisaatiossamme tapahtuvia tietosuojapoikkeamia. Tietosuojavastaavan ja tietosuojatiimin tavoittaa osoitteesta tietosuojatiimi@humana.fi

Humanan tietosuojavastaavana toimii Fondia Oyj, vastuujuristina Ulla Hirvelä. ulla.hirvela@humana.fi

Mikäli työntekijä havaitsee toiminnassamme tietosuojaan liittyviä epäkohtia, puutteita tai läheltä piti -tilanteita, tulee havainnosta ilmoittaa esihenkilölle ja tehdä ilmoitus Gurufieldiin.

Tietoturvasuunnitelma

Humana Suomen tietoturvasuunnitelman käyttötarkoitus täyttää 1.11.2021 voimaan tulleen asiakastietolain 784/2021 27 §:n ja THL:n määräyksen 3/2021 mukaiset velvoitteet. Suunnitelma kokoaa yhteen asiakastietolaissa vaaditut kaikilta sote-palveluntuottajilta edellytettävät tietoturvaan liittyvät selvitykset ja vaatimukset. Tietoturvasuunnitelmaa päivitetään säännöllisesti ja vähintään kerran vuodessa. Tietoturvasuunnitelma on tarkastettu ja päivitetty viimeksi 1.4.2024.

Tietoturvasuunnitelma kattaa THL:n 12.2021 julkaiseman tietoturvasuunnitelman mallin mukaisesti aiheet: yleiset tietoturvakäytännöt, menettelyt virhe- ja ongelmatilanteissa, jatkuvuudenhallinta, henkilöstön osaaminen, keskeisten järjestelmien tietoturva (kuten asiakastietojärjestelmä DomaCare), ja IT-ympäristön tietoturva. Tietosuojakäytäntöihimme ja tietosuojaselosteisiimme voi tutustua myös nettisivuillamme.

Asiakastyön kirjaaminen

Dokumentointi on tärkeä osa asiakastyömme prosesseja ja se on yksi laadun ja vaikuttavuuden kehittämisen työväline. Dokumentoinnilla tuomme näkyville asiakkaan kanssa tehtyä työtä. Lainsäädäntö velvoittaa ja ohjaa meitä kirjaamisessa, ja velvoite kirjaamiseen alkaa toiminnassamme heti, kun asiakkaan palvelua aletaan toteuttaa. Teemme asiakaskirjaukset viipymättä asiakastietojärjestelmään. Panostamme kirjaamisessa työmme peilaamista asiakkaan kanssa asetettuihin tavoitteisiin nähden.

Osallistava kirjaaminen jäsentää asiakkaan tilannetta ja tekee näkyväksi tehtyä työtä paremmin asiakkaalle. Lisäksi se vahvistaa asiakkaan oikeusturvaa ja edistää luottamuksellisen suhteen kehittymistä asiakkaan ja työntekijän välillä. Kehitämme osallistavan kirjaamisen toimintatapaa myös muilla toimialoillamme.

Valmistelemme sosiaalihuollon asiakastietovarantoon liittymistä noudattaen valtakunnallisia liittymisen aikatauluja.