Henkilöstö
Henkilöstö on yrityksemme tärkein voimavara. Haluamme varmistaa, että jokaisella humanalaisella on mahdollisuus onnistua työssään ja kokea oma työnsä merkitykselliseksi. Humana tukee henkilöstöä laadukkaiden palveluiden tuottamisessa ja laadun kehittämisessä esimerkiksi erilaisin koulutuksin ja mahdollistamalla oman ammattitaidon monipuolisen hyödyntämisen omassa työssään.
Henkilöstön hyvinvointi ja työkykyjohtaminen
Panostamme moderniin johtamiseen ja hyvään esihenkilötyöhön. Modernilla johtajuudella voimme lisätä henkilöstömme itsenäistä ajattelua, omatoimisuutta sekä itsensä johtamista. Humanassa jokainen saa työskennellä ennakkoluulottomassa ympäristössä, jossa kaikilla on tilaa kehittyä ja kokeilla uutta. Haluamme, että henkilöstömme kokee ylpeyttä ja itseluottamusta omasta työstään. Meille on tärkeää, että työyhteisöissämme vallitsee hyvä ilmapiiri.
Tuemme työntekijöidemme kokonaisvaltaista hyvinvointia laajoilla eduillamme, kuten tarjoamalla liikunta-, kulttuuri- ja hyvinvointiedun sekä työsuhdepyöräedun. Lisäksi tarjoamme kattavan yksityisen työterveyshuollon.
Työhyvinvointi, työkyvyn edistäminen ja työn voimavaratekijöiden vahvistaminen ovat merkittävä osa yrityksemme johtamista ja esihenkilötyötä. Selvitämme ja seuraamme sairauspoissaoloja, työtapaturmia ja ammattitauteja, jotta voimme arvioida työn terveyttä ja turvallisuutta. Työturvallisuus on luonnollinen osa päivittäistä toimintaamme ja johtamisjärjestelmäämme. Työterveyden edistämisessä vahvimpia keinoja vaikuttaa on varhainen reagointi mahdollisiin työkykypoikkeamiin.
Työkykyjohtamisella haluamme muun muassa:
- vähentää sairauspoissaoloja
- vähentää pysyvän työkyvyttömyyden
- riskiä- kehittää työoloja
- pitää yllä työ- ja toimintakykyä.
Työsuojelu
Sitoudumme STM:n edellyttämiin työsuojelun periaatteisiin. Työsuojelun tarkoituksena on ehkäistä, vähentää ja poistaa työssä ja työoloista aiheutuvia tapaturmia, ammattitauteja sekä terveydelle haitallista fyysistä ja psyykkistä kuormitusta.
Työsuojelun yhteistoiminta toteutuu liiketoiminta-alueille perustettujen työsuojelutoimikuntien kautta. Toimikunnat koostuvat alueella toimivien toimipisteiden henkilöstön valitsemista työntekijöiden ja lähiesihenkilöiden edustajista. Lisäksi toimikunnissa on mukana työsuojelupäällikkö työnantajan edustajana ja koollekutsujana. Työsuojelutoimikunnat kokoontuvat 2–4 kertaa vuodessa. Työsuojelutoimikuntien jäsenet on julkaistu myHumanassa.
Työsuojelutoiminnalle asetettujen mittareiden perusteella seurataan toiminnan tason kehittymistä. Tällaisia mittareita ovat sairauspoissaolot (%), turvallisuushavainnot sisältäen uhkatilanteet ja muut työstä tai työympäristöstä aiheutuneet tilanteet (lkm), tapaturmat, joista on aiheutunut vahinkoa henkilöille tai omaisuudelle (lkm). Työsuojelutoimikunnat voivat seurata toimintaamme muun muassa poikkeamajärjestelmästä saatavalla viikoittaisella raportilla, jossa näkyy alueella viikon aikana tapahtuneet henkilöstöön liittyvät poikkeamailmoitukset sekä uhka- ja vaaratilanteet. Alueen työsuojelutoimikunta käy puolivuosittain läpi alueen poikkeamat työsuojelutoimikunnan kokouksessa.
Humanan työsuojelun toimintaohjelmassa on kuvattu muun muassa työsuojelun tavoitteet, vastuut ja toimivaltuudet, työympäristö, työ- ja turvallisuusohjeet, työsuojelun kehittämiskohteet sekä toimintatavat. Ohjelma on henkilöstömme luettavissa myHumanassa.
Henkilöstön saatavuus ja osaamisen varmistaminen
Toimipisteidemme omavalvontasuunnitelmiin sisältyy suunnitelma riittävästä henkilöstömäärästä, osaamisesta ja sen seurannasta. Suunnitelmissa kuvataan myös, miten toimitaan poikkeustilanteissa, joissa henkilöstöä ei ole riittävästi.
Toimipisteissämme työskentelee ainoastaan sosiaali- ja terveydenhuollon koulutuksen saaneita ammattilaisia. Opiskelijat voivat olla harjoittelussa, mutta eivät toimi yksin ilman vakituista henkilöstöä. Humanassa on määritelty rekrytointiprosessi, jota esihenkilömme noudattavat. Rekrytoinnissa esihenkilöitämme tukee rekrytointitiimimme.
Osana henkilöstön saatavuuden varmistamista, panostamme oppilaitosyhteistyöhön. Tarjoamme työharjoittelumahdollisuuksia sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille toimipisteissämme ympäri Suomen. Työharjoittelun kautta opiskelija saa mahdollisuuden tutustua käytännön työelämään sekä toimintaamme ja kulttuuriimme jo opiskeluaikana. Opintojen loppuvaiheessa oleville opiskelijoille tarjoamme myös mahdollisuuksia laajentaa tietämystään ja kokemustaan Humanasta opinnäytetöiden kautta.
Ennen työntekijän rekrytoimista, varmistamme henkilön soveltuvuuden ja osaamisen. Esihenkilö tarkistaa uudelta työntekijältä tutkintotodistuksen, sosiaalija terveydenhuollon ammattihenkilön ammattipätevyyden sekä muun tarvittavan osaamisen, esimerkiksi lääkeluvat. Tämän lisäksi tarkistetaan rikosrekisteriote, kun henkilön työtehtäviin kuuluu toiminta alaikäisten, tai iäkkäiden henkilöiden kanssa. Ulkomaiselta työntekijältä varmistamme ennen työn aloittamista työnteko-oikeuden tai varmistamme, ettei työnteko-oikeutta tarvita. Lisäksi edellytämme riittävää suomen kielen taitoa. Dokumentoimme työntekijää koskevat tiedot henkilöstöjärjestelmäämme.
Henkilöstön osaamisen kehittämisen painopistealueet määrittelemme osana johtoryhmätyöskentelyä. Henkilöstön kehittämissuunnitelma perustuu yrityksen visioon, strategiaan, vuositavoitteisiin ja on osa toiminta- ja taloussuunnitelmaa. Koulutustarpeita kartoitamme säännöllisesti järjestettävissä henkilöstöpalavereissa sekä osana vuosittain käytäviä kehityskeskusteluita.
Tarkemmat koulutuksen toteuttamissuunnitelmat laadimme toimialoittain. Lisäksi käymme läpi jokaisen työntekijän yksilöllisen koulutustarpeen vuosittain esihenkilön kanssa käytävän kehityskeskustelun yhteydessä. Yrityksen järjestämän täydennys- ja muun koulutuksen toteutumista seuraamme vuosittain työntekijäryhmittäin. Esihenkilö seuraa koulutusten toteutumista suunnitelman mukaisesti.
Perehdyttäminen ja sen seuranta
Toimipisteidemme esihenkilöllä on kokonaisvastuu työntekijän perehdyttämisestä. Käytännön opastaminen, työnopastus, voidaan antaa nimetylle työnopastajalle.
Esihenkilö perehdyttää työntekijän omavalvonnan kokonaisuuteen, jotta työntekijä tietää, miten hän valvoo omaa työtään. Perehdytettävällä on oikeus kysyä opastukseen ja oppimiseensa liittyvistä asioista. Toimialakohtaiset perehdytysrungot löytyvät henkilöstöjärjestelmästämme.
Käytännön perehdytyksen aikana ja sen päätyttyä, seurataan perehdytysprosessin kulkua. Perehdytettävän henkilön kanssa sovitaan säännöllisiä keskusteluja, joissa pohditaan ja arvioidaan työntekijän tehtävien haltuunottoa sekä työyhteisöön sopeutumista. Keskusteluissa perehdytettävä saa myös mahdollisuuden tuoda esiin, jos jokin ei suju toivotusti tai jos hän kokee tarvitsevansa enemmän tukea jollain osa-alueella.
Humanan omat koulutukset
Käytössämme on koulutusalusta Humana Akatemia, sekä täydennyskoulutusympäristö Skhole.
Humana Akatemia ja Skhole ovat verkkopohjaisia koulutusalustoja, jonne on koottu ja kootaan säännöllisesti erilaisia koulutuksia ja koulutuskokonaisuuksia, joita tarjotaan suoritettavaksi roolien ja vastuiden mukaisesti.
Henkilöstökokemus
Jokaisella työntekijällämme tulee olla mahdollisuus kertoa näkemyksensä siitä, mitkä ovat keskeisimpiä vahvuuksia ja kehittämiskohteita työpaikkamme viihtyvyydessä ja työyhteisömme toimivuudessa. Henkilöstölle löytyy Gurufieldistä oma palautekanava, johon voi jättää kehitysehdotuksia tai palautteita.
Mittaamme henkilöstötyytyväisyyttä vuosittain Humanan yhteisellä WeYouMehenkilöstötutkimuksella, joka toteutetaan Ruotsissa, Norjassa, Suomessa ja Tanskassa. Tämän lisäksi selvitämme henkilöstömme näkemyksiä omasta työkykyisyydestään. Työviretutkimuksen avulla saamme kattavan näkymän työyhteisön vahvuuksista ja kehittämiskohteista. Kyselyiden tulokset käydään läpi henkilöstön kesken ja sovitaan kehittämistoimenpiteet, niiden aikataulut ja vastuuhenkilöt. Tulosten käsittelyyn osana jatkuvaa kehittämistä löytyy esihenkilöillemme tukimateriaalia myHumanasta.