1. Humana Suomessa
  2. Tietoa Humanasta
  3. Omavalvontaohjelma
  4. Omavalvonnan järjestäminen ja toteutus
Two people shakind hands.

Omavalvonnan järjestäminen ja toteutus

Toimintamme perustuu lainsäädäntöön, Aluehallintoviraston ja/tai Valviran myöntämiin päätöksiin/lupiin sekä hyvinvointialueiden kanssa tehtyihin sopimuksiin. Ensisijainen velvollisuutemme on huolehtia siitä, että tuottamamme palvelut ovat vaatimusten mukaisia ja vastaavat yksityisille sosiaalipalveluille laissa asetettuja vaatimuksia.

Omavalvonnan vastuut

Jokaisella humanalaisella on vastuu omavalvonnan toteuttamisesta. Omavalvonnan vastuut on kuvattu alla.

Maajohtoryhmä

Humana Suomen johtoryhmä vastaa omavalvonnan linjausten antamisesta viranomaisten ohjausten mukaisesti ja siihen kuuluvan riskienhallinnan toteuttamisesta sekä hyväksyy omavalvontaohjelman. Johtoryhmä seuraa, että omavalvontaa organisaatiossa sovittujen periaatteiden ja menettelytapojen mukaisesti.

Laadun ohjausryhmä

Humana Suomen laadun ohjausryhmä koostuu toimialojen johdosta, kulloinkin sovituista maayhtiön johtoryhmän jäsenistä sekä tarvittavista asiantuntijoista. Ohjausryhmä kokoontuu 4–5 kertaa vuodessa. Laaturyhmä esittelee ohjausryhmälle käsiteltävät laatuun ja kehittämiseen liittyvät asiat, sekä koostaa laadun mittareiden seurannasta nousevia onnistumisia ja kehittämistoimenpiteitä.

Laaturyhmä

Laaturyhmä koostuu toimialojen asiantuntijoista, laatuasiantuntijasta ja laatujohtajasta. Laaturyhmä ohjaa toimipisteitä omavalvonnan toteuttamisessa, toteuttaa omavalvonnan seurantaa ja on mukana laadun kehittämisprojekteissa. Laaturyhmä valmistelee, ylläpitää ja päivittää Humanan omavalvontaohjelmaa, jonka laadun ohjausryhmä hyväksyy.

Laaturyhmä tekee lisäksi yhteistyötä konsernimme pohjoismaisten kollegoiden kanssa kehittäen yhdessä muun muassa yhteisiä systemaattisen kehittämisen prosesseja sekä laadun seurannan mittareita.

Toimipisteiden omavalvonta

Toimialan johtoryhmä vastaa oman toimialansa omavalvonnan organisoinnista. Toimipisteen esihenkilö vastaa toimipisteen omavalvontasuunnitelman laatimisesta ja omavalvonnan toteuttamisesta. Esihenkilöiden vastuulla on luoda työyhteisöön avoin ja turvallinen ilmapiiri epäkohtien ja turvallisuusasioiden käsittelylle sekä perehdyttää henkilöstö Humanan omavalvontaohjelmaan ja toimipisteen omavalvonnan toimintatapoihin.

Jokaisen toimipisteemme esihenkilön vastuulla on huolehtia, että toimintayksikössä toteutetaan omavalvontaa palvelun laadun, turvallisuuden ja asianmukaisuuden varmistamiseksi. Toimipisteillä tulee olla laadittuna omavalvontasuunnitelma, jossa kuvataan toimipistekohtaiset käytännöt ja toimenpiteet omavalvonnan toteuttamiseksi.

Suunnitelman laatimiseen ja päivittämiseen osallistuu koko toimipisteen henkilöstö. Suunnitelmaa päivitetään mahdollisimman reaaliaikaisesti vastaamaan toimipisteen käytäntöjä, joilla varmistetaan lakien, vaatimusten sekä Humana Suomi-tasoisen omavalvontaohjelman toteutuminen toimipisteen arjessa.

Henkilöstömme velvollisuus on nostaa esille työssään havaitsemansa epäkohdat, riskit ja vaaratilanteet. Havaitessaan arjen työssä tai toiminnassa epäkohdan, läheltä piti-tilanteen tai vaaratilanteen tulee havainnosta keskustella viivytyksettä oman esihenkilön kanssa sekä raportoida havainnostaan Gurufieldiin.

Asiakkaiden hyvä kohtelu ja itsemääräämisoikeus

Hyvän kohtelun suunnitelman laatimiseen velvoitetaan lastensuojelulaissa (LsL 61b§). Me Humanassa olemme linjanneet laativamme hyvän kohtelun suunnitelman kaikissa toimipisteissämme yhdessä asiakkaiden kanssa osaksi omavalvontasuunnitelman kokonaisuutta.

Hyvän kohtelun suunnitelma sisältää konkreettisen kuvauksen siitä, kuinka toimipisteissämme varmistetaan, että asiakas tulee kohdatuksi ja kohdelluksi yksilönä, arvostaen ja kunnioittaen, itsemääräämisoikeutta vahvistaen ja hyvinvointia tukien. Suunnitelman avulla pyritään lisäämään arjen käytäntöjen avoimuutta ja läpinäkyvyyttä sekä vahvistamaan asiakkaidemme osallisuutta hyvää elämänlaatua tuottavan toimintaympäristön luomisessa ja ylläpitämisessä.

Henkilön itsemääräämisoikeus ja vapaus ovat kirjattuna Suomessa laajasti lainsäädännössä, kuten perustuslaissa ja yhdenvertaisuuslaissa. Työtämme ohjaavat näiden lisäksi sosiaalihuoltolaki ja laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta, jotka edistävät muun muassa turvallisuutta, osallisuutta, sekä asiakkaan oikeutta hyvään palveluun ja kohteluun sosiaalihuollossa. Myös erilaiset kansainväliset sopimukset, kuten YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia koskeva yleissopimus ja YK:n lasten oikeuksien sopimus, velvoittavat ihmisoikeuksien turvaamiseen.

Palveluamme toteutettaessa on ensisijaisesti otettava huomioon asiakkaan toivomukset ja mielipide ja muutoinkin kunnioitettava hänen itsemääräämisoikeuttaan. Asiakkaalle on annettava mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa palvelujensa suunnitteluun ja toteuttamisen. Toimipisteidemme omavalvontasuunnitelmissa kuvataan, miten itsemääräämisoikeutta konkreettisesti vahvistetaan yksiköidemme arjessa ja miten asiakas tai työntekijä voi toimia kohdatessaan epäkohtia palvelun toteuttamisessa.

Rajoitustoimenpiteitä toteutamme ainoastaan lastensuojelupalveluissa sekä kehitysvammapalveluissa. Rajoitustoimenpiteitä toteutetaan lakiin perustuen ja henkilöstömme perehdytetään ja koulutetaan niiden käyttöön.

Kehitysvammapalveluidemme itsemääräämisoikeuden vahvistamisen tukena on Humanan oma IMO-arviointiryhmä, johon kuuluu lääketieteen, psykologian ja sosiaalityön asiantuntijoita. Ryhmä työskentelee tiiviissä yhteistyössä Humanan kehitysvammapalveluita tuottavien yksiköiden kanssa varmistuen ja edistäen asiakkaidemme itsemääräämisoikeuden toteutumista.

Ilmoitusvelvollisuus

Sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalain 29§ mukaisesti meillä sosiaalihuollon työntekijöillä on velvollisuus ilmoittaa välittömästi salassapitosäännösten estämättä palvelunjärjestäjälle ja valvontaviranomaiselle palveluntuottajan omassa tai tämän alihankkijan toiminnassa ilmenneet asiakasturvallisuutta olennaisesti vaarantavat epäkohdat sekä asiakasturvallisuutta vakavasti vaarantaneet tapahtumat, vahingot tai vaaratilanteet sekä muut sellaiset puutteet, joita palveluntuottaja ei ole kyennyt tai ei kykene korjaamaan omavalvonnallisin toimin. Ilmoitus raportoidaan työntekijän toimesta Gurufieldiin, jossa ilmoitus käsitellään.

Ilmoituksen vastaanottaneen henkilön on ilmoitettava asiasta palvelunjärjestäjälle tai palveluntuottajalle. Palvelunjärjestäjän, palveluntuottajan ja vastuuhenkilön on ryhdyttävä toimenpiteisiin epäkohdan tai ilmeisen epäkohdan uhan taikka muun lainvastaisuuden korjaamiseksi. Ilmoitus voidaan tehdä salassapitosäännösten estämättä. Ilmoituksen tehneeseen henkilöön ei saa kohdistaa kielteisiä vastatoimia tehdyn ilmoituksen seurauksena.

Ilmoituksen tehnyt voi ilmoittaa salassapitosäännösten estämättä valvontaviranomaiselle, jos epäkohtaa tai ilmeisen epäkohdan uhkaa taikka muuta lainvastaisuutta ei korjata viivytyksettä.

Sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalain 30 § mukaisesti toimipisteidemme esihenkilöt tiedottavat henkilöstöään ilmoitusvelvollisuudesta ja sen käyttöön liittyvistä asioista, ja varmistavat, että ohjeet omavalvontasuunnitelmassa.